.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
روایت کواکبیان از پشت پرده نامه 175 نماینده به رئیس قوه قضائیه

مصطفي كواكبيان جزو نمايندگان اصلاح طلبي است كه به شدت با امضاي نامه اعتراض آميز نمايندگان مجلس به رئيس قوه قضاييه مخالف بود. وي حتي در روزي كه اين نامه قرائت شد، در صحن مجلس عليه اين نامه موضع گيري كرد.

كواكبيان مي گويد متن اين نامه در زمان امضاي نمايندگان متفاوت از متن منتشره آن بوده است. وي اين نامه را موجب افزايش تنش سياسي در داخل كشور و نشانه اي از عملكرد جناحي امضاكنندگان نامه مي داند.

در متن منتشره این نامه آمده بود: خبر محاكمه آقاي حسين شريعتمداري مدير مسئول روزنامه كيهان به دليل شكايت يك عنصر مدافع فرقه ظاله بهائيت و همكار صهيونيست‌ها و سپس محاكمه مدير مسئول روزنامه جوان در روزهاي اخير و قبل از آن در ماه‌هاي گذشته خبر به دادگاه خواندن مديران روزنامه‌هاي ايران، ‌وطن امروز و خبرگزاري‌هاي فارس، ايرنا و برخي سايت‌ها و رسانه‌هاي انقلابي ديگر به دليل شكايت سران فتنه و كودتاگران پس از انتخابات دهم، موجب شگفتي امضاكنندگان اين نامه شده است.

همچنین در این نامه از قوه قضائیه خواسته شده است هر چه سریعتر «سران فتنه» دستگیر و محاکمه شوند.

متن زير حاصل گفتگو با مصطفي كواكبيان درباره اين نامه است.


نظر شما راجع به نامه ای که 175 نفر از همکارانتان در مجلس خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشته اند، چیست؟

من تردید دارم که همه همکاران ما متن کامل این نامه را خوانده باشند و بعد آن را امضاء کرده باشند. زیرا بسیاری از افرادی که این نامه را امضا کرده اند، می گفتند ما این نامه را فقط در حمایت از قوه قضاییه امضاء کرده ایم. یعنی در اعتراض به دادگاه روزنامه کیهان و جوان، این نامه را امضاء نکرده بودند و از وجود چنین بندی در نامه اظهار بی اطلاعی می کردند.

به علاوه روزی که این نامه تهیه و متن آن در مجلس گردانده می شد، هنوز ماجرای اعدام اعضای گروه پژاک مطرح نبود ولی تهیه کنندگان اصلی نامه، پس از اخذ امضاها، بند مرتبط با این موضوع را هم به متن نامه اضافه کردند. این کار از لحاظ امانتداری چندان خوشایند نیست.

بند اضافه شده به نامه در تایید اعدام این پنج نفر بوده است؟

بله، در تایید اعدام این پنج نفر و البته محکومیت آقای موسوی بوده که به این اعدامها اعتراض داشتند.

یعنی اکثر امضاها متعلق به زمانی است که هنوز بند مربوط به محکومیت اعدام این پنج هموطن کرد در نامه گنجانده نشده بود و این بند را هم چند روز پیش اضافه کرده اند ولی اصل نامه را قبلاً تهیه کرده بودند.

پس همکاران شما اصل نامه را امضا کرده اند و پس از آن جملات مربوط به تایید اعدامها و انتقاد از موسوی و اعتراض به برگزاری دادگاه کیهان به نامه اضافه شده است.
اگر این سه مورد را منها کنیم، دیگر حرف اصلی این نامه چه بوده است؟

حمایت کلی از قوه قضاییه حرف اصلی نامه بوده است.

به نظر شما این نامه تاثیری هم در فضای سیاسی کشور خواهد داشت؟

این گونه اقدامات هیچ ضرورتی ندارد و تنها تاثیری که دارد، دامن زدن به آتش اختلافات و فتنه ها است. در این نامه به نوعی گفته شده که عده ای در قوه قضاییه در صدد آنند که فقط افراد طرفدار انقلاب اسلامی را به پای میز محاکمه بکشانند و این طرفداران انقلاب هم روزنامه های کیهان و جوان هستند.
در این نامه گفته شده که اساساً هیچ کسی حق ندارد از این روزنامه ها، که خیلی انقلابی اند، شکایت کند.

شما این گونه اعتراض نمایندگان مجلس به رسیدگی قوه قضاییه به شکایت شهروندان از روزنامه کیهان - که روزنامه ای در موضع قدرت است – را تا چه حد منطبق با روح وظایف نمایندگان مجلس می دانید؟

کسانی که این نامه ها را تهیه می کنند، اساساً کاری با نمایندگی محلس ندارند. این افراد برخوردهای خطی و جناحی را تعقیب می کنند و معتقدند که فعلاً باید از کیهان و جوان حمایت کرد و کاری به این هم ندارند که این روزنامه ها چه می نویسند.

توهین هایی که در این دو روزنامه به بعضی از شخصیت ها شده، حقیقتاً از فحش های برخی افراد لاابالی هم بدتر بوده است.
اما این نمایندگان کاری به این کارها ندارند و فقط می گویند کسی حق ندارد به کیهان و جوان بگوید بالای چشمت ابروست.

از منظر قضای اسلامی، کسی که از نظر ما صد در صد هم محکوم باشد، می تواند از مسلمان ترین افراد هم شکایت کند و قوه قضاییه موظف است به شکایت او رسیدگی کند.

آیا درخواست محاکمه میرحسین موسوی و مهدی کروبی در این نامه، با این تحلیل مطرح شده که الان شرایط مناسب برای دادگاهی کردن رهبران جنبش سبز پدید آمده یا اینکه این درخواست اقدامی پیشگیرانه در قبال حوادث احتمالی در روز 22 خرداد امسال است؟

من معتقدم تهیه کنندگان این نامه از روز اول هم خواستار دستگیری و محاکمه مهندس موسوی و آقای کروبی بوده اند.
یعنی آنها در این نامه حرف جدیدی نزده اند. حرف جدید آنها این است که کسی نباید اجازه داشته باشد از روزنامه های متعلق به جریان قدرت شکایت کند. این حرف بدتر از درخواست محاکمه مهندس موسوی است.

شما فکر می کنید نامه هایی از این دست سرانجام در دادگاهی شدن مهندس موسوی تاثیر خواهد داشت؟

من به این قسمت ماجرا اصلاً فکر نمی کنم. مهم تعابیری است که این افراد درباره نامزدهای ریاست جمهوری به کار می برند.
حقیقتش این است که ما این تعابیر را از بزرگان نظام یکبار هم نشنیده ایم. من معتقدم این دوستانی که این کارها را انجام می دهند، اگر هم در این دنیا پاسخگو نیستند، لااقل باید در روز قیامت پاسخگوی اعمالشان باشند؛ چرا که انها می خواهند جامعه را به تشنجات جدید و اختلافات دامنه دار بکشانند.

به هر حال بنده در مجلس از این دوستان خواستم با همین شهامتی که این نامه ها را امضاء می کنند، اسامی خودشان را هم اعلام کنند تا مشخص شود که چگونه در خانه ملت از حقوق شهروندان دفاع می کنند./عص ایران


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.119 seconds.